5 Miért? módszer talán a leggyakrabban alkalmazott Lean Six Sigma eszköz problémamegoldás és folyamatfejlesztés során, s mint az alábbi példából Ön is láthatja, bárki alkalmazhatja ún. lineáris típusú problémák gyökérokának felderítésében:
Mielőtt Mark L. Fox úr elkötelezte volna magát TRIZ módszer mellett és megírta könyvét Da Vinci and the 40 answers címmel NASA-nál dolgozott tervezőmérnökként és egyik alkalommal azt a feladatot kapta, hogy egy rakéta hajtóművének kivezető fúvókáit tervezze meg.
Természetesen a tervrajz elkészült és továbbításra került gyártásra, viszont Fox úr csak a rakéta kilövésekor szembesült azzal a ténnyel, hogy nem az általa megadott specifikációk szerint lett legyártva, a hajtómű, hanem a kisebb méretben, s ezáltal elvesztette a tolóerő majdnem 20%-át veszélyeztetve a több millió dolláros szerkezet pályára állítását.

5 Miért analízis Mark L. Fox módra:
5 Miért analízis – Probléma felvetése:
A rakéta elvesztette tolóerejének mintegy 20%-át a tervezettnél szűkebbre gyártott hajtómű fúvókák miatt, ezáltal veszélybe került a pályára állás.
5 Miért analízis – 1. Miért?
Mert a hajtómű a gyártója módosította az alkatrész méreteit a tervhez képest.
5 Miért analízis – 2. Miért?
Mert a gyártó vállalat Utah államban székel és vasúton kellett az alkatrészt a floridai kilövő állomásra szállítani, viszont a szerelvényre nem fért fel a hajtómű.


5 Miért analízis – 3. Miért?
Azért nem fért fel a hajtómű a vasúti kocsikra, mert a sínpárok standard távolsága 4 láb 8 és fél hüvelyk az USA minden államában.

5 Miért analízis – 4. Miért?
Mert a méreteket USA az angol vasúti specifikációkból vette át, ahol korábban ezt a távolságot definiálták.
5 Miért analízis – 5. Miért?
Mert Angliában a vasúti kocsik szélességét a lovas kocsik tengelyszélességére méretezték a nagy vasútépítések során.

5 Miért analízis – 6. Miért?
Mert már az ókorban is ilyen volt a harci kocsik tengelyének a szélessége.

5 Miért analízis – 7. Miért?
Mert pont ilyen széles 2 megtermett harci paripa fara 🙂

Tehát foglaljuk össze Mark L. Fox úr 5 Miért analízisének lényegét:
2 ló segg miatt elvesztette rakétája tolóerejének majdnem 20 százalékát veszélyeztetve egy több millió dolláros projekt sikerességét.
Tanulság:
1. A specifikációk és a bürokrácia örökké élnek.
Lean Six Sigma folyamatfejlesztő tevékenység során időről időre tekintse át és bátran kérdőjelezze meg azokat, hiszen lehet, hogy idejét múltak, feleslegesek, vagy megváltoztathatók!
2. 5 Miért analízis során a probléma gyökérokát csak általában lehet 5 db Miért kérdéssel elérni. Van amikor 5 Miért analízist nevezhetnénk 3 Miért, vagy 7, illetve 9 Miért analízisnek is 🙂
Mindig az Ön döntése, hogy tovább kíván lépni, avagy sem!
Jegyezze meg továbbá, hogy 5 Miért analízis semmit sem ér, amennyiben nem fogalmaz meg akciókat a probléma gyökérokának megszűntetésére, s nem ellenőrzi le ezek végrehajtását.
Miből lehet tudni, hogy helyesen hajtotta végre az 5 Miért analízist?
Onnan, hogy a probléma 5 Miért analízise során azonosított gyökérokra hozott akció végrehajtását követően a hiba nem fordul elő ismét.
S miért szerepel a címben az „újra” kifejezés?
Talán az alábbi videóból visszajön saját, vagy gyermeke „Miért” korszaka 🙂
További információkért folyamatfejlesztésről és vizuális menedzsmentről olvassa Lean Six Sigma hírlevelünket, esettanulmányainkat, vagy jelentkezzen képzéseinkre!
Jó folyamatfejlesztést kívánunk!