Blog

Ne legyen pulyka, s ne is vezesse pulyka módjára vállalatát! – Innovatív vezetés a működési kiválóság modelljében

Nassim Taleb, a Fekete hattyú című könyv szerzője egy pulyka történetét meséli el, amelyet szeretnék Önnel megosztani hálaadás előtt néhány nappal:

Pulyka úr az USA-ban élt egy farmon, s minden reggel finom falatokat kapott a gazdától.  Már 1000 napja táplálta a farmer és bizony a pulykában nap nap után erősödött a gazda iránti bizalom a korábbi tapasztalatai alapján. Arra számított, hogy jobbnál jobb falatokkal látja el az újabb találkozásukkor, hiszen az előző 1000 nap során mindig ugyanaz a kellemes dolog történt vele, így biztosan folytatódik a jövőben is.

Minél inkább közeledett a hálaadás napja, annál veszélytelenebbnek látta Pulyka úr az életét. Pont ma reggel érezte magát a legnagyobb biztonságban, amikor a levágására sor került…

Pulyka úr ma hajnalban nagyon gyorsan megértette milyen katasztrofálisan rosszul mérte fel a helyzetét a farmon és a gazdával szemben táplált bizalmát.

Nyugodjon békében, Pulyka úr!

Mit tanulhatunk a pulykától?

Talán akkor érzi magát leginkább biztonságban minden vállalati vezető, amikor jól mennek a dolgok és minden rózsás. Egészen addig, amíg valami váratlanul meg nem változik a vállalat környezetében és jelentős módosítást igényel a jelenlegi stratégiában. A látványos válságok rendkívüli módon elősegíthetik a dolgozók figyelmének a felkeltését és az érzékelt veszély szintjének növelését, amivel cselekvésre lehet őket ösztönözni. Azonban, ha nincs krízis, akkor egy jó vezetőnek generálnia kell mesterségesen, hogy a szervezet megőrizhesse rugalmasságát a válaszlépések gyors végrehajtásában!

Bárkit érhetnek hasonló meglepetések, amennyiben nem számol az iparágát befolyásoló romboló technológiákkal. Nem is kell nagyon körülnézni a világban ahhoz, hogy ma is hasonló mértékű változásokat lássunk: 

  • az Über, a világ egyik legnagyobb taxisvállalata, amely egyetlen gépkocsival sem rendelkezik;
  • a Facebook, mint a jelenleg legnépszerűbb médiaszolgáltató semmiféle tartalmat nem állít elő;
  • az Alibaba, mint a világ egyik legértékesebb kiskereskedője nulla készletet birtokol és végül
  • az Airbnb egyetlen ingatlannal sem rendelkezik, pedig a világ egyik legnagyobb szállásadója.

Holisztikus megközelítésben az üzlet egyrészt a folyamatos értékteremtésről, másrészt a fejlesztésről szól. Elsőként valamilyen új termék vagy szolgáltatás kerül létrehozásra, amit a piac igényel, majd megpróbáljuk azt fejleszteni, javítani a vevői igény jobb kielégítése érdekében, amitől az újra egyedivé tud válni (miután versenytársak is beléptek a piacunkra). Ideális esetben a munka a vízió megalkotásával, a stratégiai gondolkodással kezdődik, azonosítva a vevői, valamint a szervezeti igényeket. Ezzel párhuzamosan döntés születik arról, hogy a jelenlegi piaci pozíciót nemcsak megtartani, hanem növelni is kell a jövőbeni fennmaradás érdekében. Mindezek formába öntését szolgálja a stratégiai tervezés folyamata, amely a megalkotott stratégiát összekapcsolja a végrehajtandó akciókkal. Az így megalkotott mérhető célok, prioritások adják meg a keretet ahhoz, hogy a vállalat működését javítsa, illetve innovatív új termékeket, szolgáltatásokat vezessen be.

Ismerkedjen meg a működési kiválóság modelljével és a vezetői feladatokkal a legújabb esettanulmányban, hogy Ön és a vállalata sorsa ne váljék hasonlóan tragikussá, mint Pulyka úré!

Tovább Az innovatív vezetés a működési kiválóság modelljében esettanulmányra!

Érdekli a folyamatfejlesztés vagy a statisztika?

Vásárolja meg A lean six sigma folyamatfejlesztés kézikönyvét a hozzá tartozó Lean Six Sigma e-learning portál hozzáféréssel!

Keresés
Legutóbbi bejegyzések

Lean six sigma könyv – Brian Joiner: The Fourth Generation Management

Brian Joiner The Fourth Generation Management: The New Business Consciousness című könyve a minőségmenedzsment és a szervezeti hatékonyság témáit tárgyalja, és bemutatja, hogyan léphetnek a vállalatok a hagyományos menedzsmentről egy új, fejlettebb megközelítés felé. A könyv különösen hasznos azok számára, akik a minőség és a folyamatos fejlesztés szemléletét szeretnék integrálni a vállalatuk mindennapi működésébe.

Tovább olvasom »

Genrich Altshuller TRIZ módszert oktat

Altshuller 1946-ban, fiatal mérnökként kezdte pályafutását a Szovjetunióban, ahol találmányi kérelmeket elemzett. Arra törekedett, hogy rendszerbe foglalja az innováció folyamatát, és felismerte, hogy a találmányok nem teljesen véletlenszerűek, hanem logikus szabályszerűségeken alapulnak. Az 1940-es és 1950-es években több ezer szabadalmat elemzett, és ezekből a mintákból hozta létre a TRIZ-t, amely segít feltalálóknak és mérnököknek új problémamegoldási módszereket kidolgozni.

Tovább olvasom »
Népszerű címkék
Legyen Ön is Leand Six Sigma folyamatfejlesztő!

Jelentkezzen lean six sigma green belt képzésünkre, amelynek alapja a Magyar Minőség Szakirodalmi Díj 2019 elismerésben részesült A lean six sigma folyamatfejlesztés kézikönyve. A képzés oktatója pedig a könyv szerzője Fehér Norbert 17 év lean six sigma tapasztalattal és 500+ mentorált, vezetett projekttel.