Nassim Taleb, a Fekete hattyú című könyv szerzője egy pulyka történetét meséli el, amelyet szeretnék Önnel megosztani hálaadás előtt néhány nappal:
Pulyka úr az USA-ban élt egy farmon, s minden reggel finom falatokat kapott a gazdától. Már 1000 napja táplálta a farmer és bizony a pulykában nap nap után erősödött a gazda iránti bizalom a korábbi tapasztalatai alapján. Arra számított, hogy jobbnál jobb falatokkal látja el az újabb találkozásukkor, hiszen az előző 1000 nap során mindig ugyanaz a kellemes dolog történt vele, így biztosan folytatódik a jövőben is.
Minél inkább közeledett a hálaadás napja, annál veszélytelenebbnek látta Pulyka úr az életét. Pont ma reggel érezte magát a legnagyobb biztonságban, amikor a levágására sor került…
Pulyka úr ma hajnalban nagyon gyorsan megértette milyen katasztrofálisan rosszul mérte fel a helyzetét a farmon és a gazdával szemben táplált bizalmát.
Nyugodjon békében, Pulyka úr!
Mit tanulhatunk a pulykától?
Talán akkor érzi magát leginkább biztonságban minden vállalati vezető, amikor jól mennek a dolgok és minden rózsás. Egészen addig, amíg valami váratlanul meg nem változik a vállalat környezetében és jelentős módosítást igényel a jelenlegi stratégiában. A látványos válságok rendkívüli módon elősegíthetik a dolgozók figyelmének a felkeltését és az érzékelt veszély szintjének növelését, amivel cselekvésre lehet őket ösztönözni. Azonban, ha nincs krízis, akkor egy jó vezetőnek generálnia kell mesterségesen, hogy a szervezet megőrizhesse rugalmasságát a válaszlépések gyors végrehajtásában!
Bárkit érhetnek hasonló meglepetések, amennyiben nem számol az iparágát befolyásoló romboló technológiákkal. Nem is kell nagyon körülnézni a világban ahhoz, hogy ma is hasonló mértékű változásokat lássunk:
- az Über, a világ egyik legnagyobb taxisvállalata, amely egyetlen gépkocsival sem rendelkezik;
- a Facebook, mint a jelenleg legnépszerűbb médiaszolgáltató semmiféle tartalmat nem állít elő;
- az Alibaba, mint a világ egyik legértékesebb kiskereskedője nulla készletet birtokol és végül
- az Airbnb egyetlen ingatlannal sem rendelkezik, pedig a világ egyik legnagyobb szállásadója.
Holisztikus megközelítésben az üzlet egyrészt a folyamatos értékteremtésről, másrészt a fejlesztésről szól. Elsőként valamilyen új termék vagy szolgáltatás kerül létrehozásra, amit a piac igényel, majd megpróbáljuk azt fejleszteni, javítani a vevői igény jobb kielégítése érdekében, amitől az újra egyedivé tud válni (miután versenytársak is beléptek a piacunkra). Ideális esetben a munka a vízió megalkotásával, a stratégiai gondolkodással kezdődik, azonosítva a vevői, valamint a szervezeti igényeket. Ezzel párhuzamosan döntés születik arról, hogy a jelenlegi piaci pozíciót nemcsak megtartani, hanem növelni is kell a jövőbeni fennmaradás érdekében. Mindezek formába öntését szolgálja a stratégiai tervezés folyamata, amely a megalkotott stratégiát összekapcsolja a végrehajtandó akciókkal. Az így megalkotott mérhető célok, prioritások adják meg a keretet ahhoz, hogy a vállalat működését javítsa, illetve innovatív új termékeket, szolgáltatásokat vezessen be.
Ismerkedjen meg a működési kiválóság modelljével és a vezetői feladatokkal a legújabb esettanulmányban, hogy Ön és a vállalata sorsa ne váljék hasonlóan tragikussá, mint Pulyka úré!
Tovább Az innovatív vezetés a működési kiválóság modelljében esettanulmányra!