A hibák és a 7 fő veszteségforrás okozta költségek akár az árbevétel 25-30%-át is elérhetik a magyar vállalatoknál. A piaci megmaradás és versenyképesség megőrzésének a kulcsa ezek szisztematikus felderítése és csökkentése.
A HIBÁZZA TÖKÉLETESRE vállalata folyamatait című könyvből megtanulhatja a folyamatfejlesztés és minőségügy alapvető fogalmait, megismerheti a megszüntetésükre törekvő PDCA ciklust 6 egyszerű eszközzel, melyek alkalmazásához nem szükséges mérnöki, technikusi tudás. Végül pedig a 21 napos HIBÁZZA TÖKÉLETESRE kihívásban naplószerűen vezetheti lépésről lépésre az akcióit levonva a tanulságokat, tapasztalatokat.
A könyvet elsősorban minőségügy és folyamatfejlesztés iránt érdeklődő személyeknek írtam, de lean six sigma folyamatfejlesztők is haszonnal forgathatják.
A könyv tartalma dióhéjban:
– Mire elég a 99 százalékos teljesítmény manapság?
– Minőségirányítási alapelvek
– Mik azok a folyamatok, és miért van szükség rájuk?
– Mit jelent az érték fogalma, és az miként hat a fogyasztóra?
– A PDCA ciklus és 6 eszköz, amelyet minden folyamatfejlesztőnek ismernie kell
– Folyamatábra
– Adatgyűjtő lap
– Pareto-elemzés
– „5 miért” analízis
– Hatás-erőfeszítés mátrix
– Ellenőrző lista
– Hogyan tovább, avagy négy kérdés zárásul?
– 21 napos kihívás: Hibázza tökéletesre vállalati folyamatait!
Részlet a könyv bevezetőjéből:
Vajon elégséges 90%-os vagy akár 99%-os teljesítményt nyújtani ahhoz, hogy Ön mint magánszemély vagy a vállalat, ahol dolgozik, sikeres legyen?
Ha Ön kosárlabdázó lenne, akkor bizony egy 45% feletti sikeres hárompontos statisztikával az amerikai egyetemi liga élvonalába kerülne, és válogathatna a jobbnál jobb ajánlatok közül. Vagy például ha a Magyar Postánál dolgozna, akkor talán büszkeséggel töltené el, hogy a feladást követő első napon sikerült kézbesítenie a postacsomag-küldemények 92,3%-át. Ez azonban egyúttal azt is jelenti, hogy a 2017-es karácsonyi szezonban több mint 800 000 csomag átlagosan négy napot késett, és így a címzettek 12%-a csak januárban kapta kézhez a fa alá szánt ajándékot (enet.hu, 2018).
Szóval, kielégítőnek tekinthető a fenti provokatív kérdésben szereplő teljesítmény? A helyes válasz szerintem az, hogy attól függ…
Vajon miért? Egyrészt képtelenség folyamatosan 100, sőt 110%-on teljesíteni. Ráadásul van egy mondás, amely szerint „csak az nem hibázik, aki nem dolgozik”. Másrészt viszont a lentebb bemutatásra kerülő három példa olyan megtörtént eseteket mutat be, ahol bizony nem szabadott volna hibát elkövetni, hiszen az apró hiányosságoknak tragikus következményei lettek, amelyeket nem vagy csak hatalmas erőfeszítések árán lehetett orvosolni.
Valószínűleg nem a NASA mérnökeként dolgozik valamelyik fontos űrprogram megvalósításán, illetve nem végez bonyolult koponyaműtéteket, mint a következő esettanulmányok szereplői, de bizonyára az Ön környezetében is fellelhetők kritikus folyamatok, amelyek esetében nem szabad hibázni. Gondoljon csak például egy gyártógépen található vészleállító gomb működésének vagy az Ön által vezetett autó fékrendszerének indulás előtti ellenőrzésére. Nemhogy száz, de még tízezer esetből sem elfogadható egyetlen hiba, hiszen ellenkező esetben annak a következménye rendkívül súlyos, akár végzetes is lehet.
Vegyünk egy nagyon egyszerű példát. Nem tudom, éppen hol tartózkodik, miközben ezt a könyvet olvassa, de keresse meg a szemével az elektromos berendezéseket a környezetében. Hogy jobban megértse, mit is jelent a 99%-os teljesítmény, kérem, számoljunk együtt egy kicsit: egy nap huszonnégy órából áll, egy óra pedig négy negyedórából, tehát 4 x 24 = 96, ami majdnem kiadja az általunk keresett számot. A 99%-os teljesítmény nagyon leegyszerűsítve azt jelenti, hogy mintegy negyedórán keresztül nincs áram, vagy ingadozik, így az Önt körülvevő értékes gépek, berendezések ennyi ideig nem képesek ellátni a feladatukat.
Ugye, hogy mindjárt másként látja a 99%-os teljesítményt?
Nem tudom, hogy az Ön vállalata vajon termék-előállítással vagy szolgáltatásnyújtással foglalkozik, azonban kérem, képzelje magát a vevő helyébe egy pillanatra. Vevője reklamációjára hiába válaszolja, hogy „…vállalatunktól 100-ból 99 esetben hibátlan termékek kerülnek ki…”, a fogyasztó ezzel szemben ugyanis nem 1%-os, hanem 100%-os hibarátát tapasztal. Ma, a közösségi média korában pedig egy elégedetlen vevő nem tíz másik potenciális vevőjelölttel tudathatja, hogy pórul járt, hanem százakkal, ezrekkel olyan rövid idő alatt, hogy Önnek még reagálni is alig marad ideje.
A hibák ráadásul rendkívül költségesek. Ha a tervezés fázisában észlelt hiba javításának költségét egy egységnek vesszük, akkor a tömeggyártás vagy a szolgáltatásnyújtás közbeni korrekció már tíz egységnyi erőfeszítést igényel, ha pedig a végső fogyasztótól kell visszahívni a terméket, és elvégezni a javítást, akkor ez bizony akár száz egységnyi erőfeszítésbe is kerülhet.
Mégis azt tanácsolom Önnek, hogy igyekezzen minél többet hibázni munkája során, mert aki nem hibázik, az sohasem lépi át a saját komfortzónáját, hiszen (a mások és) a saját hibáinkból tanulhatunk a legtöbbet.
Azonban igyekezzen okosan hibázni. Ehhez tudni kell, hogy azok a jó hibák, amelyeknek a korrigálása nem túlságosan költséges, és amelyek nem érik el a vevőt, elégedetlenséget okozva a számára.
Nem kellmérnöki végzettség ahhoz, hogy folyamatokat fejlesszen a vevői igény jobb kielégítése érdekében. Ismerje fel mi az ami érték a vevő szemszögéből, így egyértelmű melyek azok a veszteségfrorrások, amelyeket minimalizálni kíván a könyvben bemutatott módszerekkel. Nincs szükség bonyolult számolásokra, csak néhány csomag post it-re és belevághat a fejlesztésekbe. Ha a 21 napos Hibázza tökéletesre kihívást egy adott folyamaton hajtja végre, akkor nemcsak Ön, hanem főnökei is meglepődnek a sok kis lépés együttes eredményének láttán.
Jó munkát és tanulást kívánok!
A HIBÁZZA TÖKÉLETESRE vállalata folyamatait című könyv megrendelhető itt:
https://hibazzatokeletesre.hu/
Gyakorlott folyamatfejlesztőknek szóló, Magyar Minőség Szakirodalmi Díj 2019 elismerésben részesült könyvem, a LEAN SIX SIGMA folyamatfejlesztés kézikönyve megrendelhető itt:
https://leansixsigmakezikonyv.hu/
Jó tanulást és folyamatfejlesztést kívánok!