A fenti videóban szeretném bemutatni a Six Sigma módszert nagy vonalakban, s ha kérdése merül fel, vagy felkeltettem érdeklődését, kérem, keressen bizalommal six sigma képzési igényével!
A három leggyakrabban alkalmazott strukturált folyamatfejlesztési módszer alapvető feltételezései a következők:
- Six Sigma a kulcs üzleti folyamatokban megrejlő hibák és ingadozás csökkentésére koncentrál, hogy standard outptok keletkezzenek
- Lean a veszteségforrások megszűntetését, majd az áramlás megteremtését helyezi a középpontba.
- A Szűk keresztmetszet elmélet pedig a rendszer korlátainak fejlesztését tűzi zászlajára.
Mi is Six Sigma, vagy magyarul Hat szigma?
Rövid definíció:
A Six Sigma adatorientált statisztikai eszközöket alkalmazó eljárást (DMAIC) a kulcs üzleti folyamatokban megrejlő hibák és ingadozás csökkentésére alkalmazzuk a vevői igények jobb kielégítése céljából.
A folyamatfejlesztési eljárások számos eszközt alkalmaznak. Csak TQM több, mint 400 eszközt használ, azonban Önnek nem szükséges mindet ismernie. Amennyiben Six Sigma képzésre jelentkezik nálunk látni fogja, hogy 5 miért módszerrel, illetve a 7 elemi eszközzel rengeteg problémát meg tud oldani, azonban, ha az igazán édes, érett gyümölcsöket szeretné megszerezni, akkor hasznos, ha ismeri a Lean által preferált Kaizen módszert, illetve ígérem Önnek, hogy gyakorló zöldövesként 30 Six Sigma eszköz ismerete elégséges e gyümölcsök leszüreteléséhez.
Six Sigma projektjéhez alapvetően 5 tényezőre lesz szüksége:
- Kulcs üzleti folyamatra, melyek közül 2 típus lesz igazán érdekes:
– Amely ritkán fordul elő, azonban rengeteg erőforrást vesz igénybe (ilyen például az éves leltár), illetve
– Az, amely alkalmanként kevés erőforrást igényel, de nagyon gyakran fordul elő az üzleti folyamatokban (pl. vonalkód beolvasás)
- Megbízható mérőrendszerre van továbbá szükség és stakeholderek által közösen meghatározott célra, hiszen tények, adatok alapján jellemezzük a kiinduló állapotot, s folyamatosan mérjük mely folyamatfejlesztési lépés mennyivel visz közelebb célunkhoz
- Probléma alatt Six Sigma módszer esetén a mérőrendszerrel gyűjtött tény és célértékként megjelenített adatok közti rést értjük
- Megtakarításnak 3 alapvető típusa létezik
– A leginkább preferált az, amely árbevételt növel, vagy költséget csökkent (ilyen lehet például a szűk keresztmetszetet jelentő folyamatlépés fejlesztése, vagy a selejtcsökkentés)
– Második, amely a lekötött tőkét csökkenti (pl. gyártásban lévő félkésztermékek szintjének csökkentése)
– A harmadik típus pedig, amely valamilyen kockázatot csökkent (pl. lehetséges szállítási késedelem okozta kötbér)
- Vevői igény, mely nemcsak a végfelhasználót jelenti, hanem a következő folyamatlépést is tágabb értelemben, hiszen a logisztikából ismert 7M/9M elvek szerint kell kiszolgálni
Szigma szint alatt pedig a vállalat teljesítményét értjük az egyes kulcs üzleti folyamatokban. Tradicionális környezetben működő vállalatok 3, illetve 4 szigma teljesítményre képesek, mely átszámítva 6 200 és 67 000 hibát jelent egymillió lehetőségre vetítve. A hat szigma, vagy angolul Six Sigma standard, mely 3,4 hibát jelent egymillió hibalehetőségre vetítve válasz az egyre növekvő vevői elvárásokra, illetve a modern gyártási és szolgáltatási folyamatok komplexitásának ugrásszerű változására.
Six Sigma módszer igazi lényege, hogy a dolgozók megismerik a méréseken, adatokon alapuló folyamatmenedzsment lényegét. Tényeken, adatokon alapuló kommunikációt folytatnak főnökeik és a vevők felé, és kollégáiktól is ugyanezt várják el, ha információra van szükségük.
Nos? Kíváncsi a részletekre?
Tekintse meg Six Sigma képzési tematikánkat, olvassa hírlevelünket, Six Sigma esettanulmányainkat, vagy Blog bejegyzéseinket!
Olvassa A lean six sigma folyamatfejlesztés kézikönyve című kötetet, amelyben megtanítom a six sigma módszer 5 lépésből álló folyamatát a DMAIC lépéseket sok-sok példával, Minitab esettanulmányok segítségével.
Jó folyamatfejlesztést kívánok!