Blog

A hatékony standardizáció kulcsa

Hallott a főnökről, aki egy péntek délután kiadott memojában megszüntette az ellenőrzést, mint funkciót a híres TQM guru, Dr. W. Edward Demming, 14 pontos listájának 3. pontjának elolvasását követően? Ez a pont eredetileg valahogy így szólt:

“Ne függj az ellenőrzésektől” , hiszen

  • A minőségi terméket nem az ellenőrzés állítja elő
  • A tömeges ellenőrzés nem költséges, s nem hatékony
  • Gyakran maguk az ellenőrök sem tudják mi hiba és mi nem
  • Az ellenőrzést használd adatgyűjtésre, folyamatok elemzésére


Ráadásul a főnök olyasmiről is olvasott, hogy standardizáció, illetve bármi, ami nem ad értéket a termékhez, vagyis a vevő nem hajlandó érte fizetni veszteségnek minősül, így a folyamatlépés megszűntetendő, vagy minimalizálandó.

Mit gondol? Mi történt hétfő reggel a vállalatnál, miután megszüntették a minőségellenőrzést a gyártásban?

Brian Joiner a Fourth Generation Management című könyvében definiálta a standardizációt magas szinten folytató vállalatok közös jellemzőit, melyek szerint

  • A vállalat tudja miért hoz létre standardokat, illetve azok miként járulnak hozzá a vállalati célok eléréséhez.
  • A vezetés a legjobb módszereket alkalmazza és ellenőrzi azok folyamatos fejlesztését.
  • A dolgozók megértik hogyan járul hozzá munkájuk a termékben, vagy szolgáltatásban a vevői igény kielégítésére
  • A dolgozók tudják mely lépések kritikusak, hogy magas minőségű terméket állítsanak elő minimális veszteséggel, és ugyanazokat a feladatokat következetesen ugyanúgy végezzék.


Mit is jelentenek a felsorolt pontok Lean Six Sigma megközelítésben:
ISMERJE A FELADATÁT:

  • Rendelkezésre állnak írott termék és folyamat specifikációk, illetve munkautasítások? Amennyiben több helyen találhatóak, megegyeznek? A dolgozók számára könnyen elérhetőek?
  • Tartalmazza a specifikáció az egyes minőségi paraméterek relatív fontosságát? Meg vannak határozva toleranciák azokra? Amennyiben kontroll diagramokat, vagy eszközöket használnak, azok kapcsolódnak e minőségi paraméterekhez?
  • Vizuálisan megjelenítettek a munkahelyen az elkövethető hibák?
  • A dolgozók és az ellenőrök által használt kritériumok megegyeznek? Megengedett , illetve definiált a specifikációtól való eltérés?
  • A dolgozó számára ismert az általa gyártott termék használati módja?
  • Megfelelő oktatásban részesült a dolgozó a hogy a specifikációnak megfelelően hajtsa végre a folyamatlépéseket? Értékelte valaki a dolgozó teljesítményét?
  • Amennyiben a standard nincs betartva tudja a dolgozó azok hatását a további folyamatlépések, vagy a termék működése során?
  • Tudja a dolgozó mit kell tennie hibás, illetve nem megfelelő termékekkel?

ISMERJE A STANDARDOT:

  • Rendelkezésre állnak mérőeszközök a dolgozó számára? Numerikus adatokat közölnek a hibás – megfelelő információ helyett? Precízek? Megfelelően kalibráltak?
  • Tudja a dolgozó milyen gyakran kell mintát vennie? Elég idő áll a rendelkezésére?
  • Tudja a dolgozó hogyan értékelje a mérési adatokat, hogy döntsön az esetleges beavatkozásról?
  • Rendelkezésre áll ellenőrzési metódus arra vonatkozóan, hogy a dolgozó megfelelő mintát vesz és avatkozik be szükség esetén a folyamatba?
  • Az inspekciós adatok a dolgozó rendelkezésére állnak? Áttekinti azokat a dolgozó felettese?

Standard ismeretének gátjai:

  • Nem pontos definíció: sima, egyenletes, időben, stb. szubjektivitást csempész a döntésbe
  • Egymásnak ellentmondó specifikációk létezhetnek nem megfelelően kommunikált változtatásokból adódóan


Képes beavatkozni:

  • Ellenőrzik a rövid, illetve hosszú távú folyamatképességet periodikusan?
  • A dolgozó tudja milyen gyakran kell a folyamatot újraindítania / alapállapotba hoznia, vagy értelmeznie a méréseket, amely a folyamat újraindítását teszi szükségessé?
  • Rendelkezésére állnak olyan beavatkozási lehetőségek, amellyel a hibákat csökkentheti? Milyen körülmények között avatkozhat be? Mikor állítsa le a folyamatot és kérjen segítséget? Kinek a segítségét?
  • Írásban rendelkezésére állnak azok a folyamatlépések, amelyek hibát okozhatnak, illetve az ezek megelőzésére szolgáló akciók?
  • Kielégítő megelőző karbantartási folyamat áll rendelkezésre a folyamattal kapcsolatosan?
  • Lehetnek olyan rejtett „trükkök”, amelyeket a többi dolgozóval meg lehet, vagy kell ismertetni?


Ismeri a standard disznó játékot, amellyel a leggyorsabban és leghatékonyabban lehet megértetni kollégáinkkal standard étrehozásának fontosságát?

A jó standard kulcsa, hogy 80 százalékban vizualizációra és csak 20 százelékban szöveges információkra szorítkozik.

További információkért folyamatfejlesztési eszközökről olvassa Lean Six Sigma  esettanulmányainkat, illetve hírlevelünket, tekintse meg folyamatfejlesztésben használatos   sablonjainkat, vagy jelentkezzen képzéseinkre!

Jó folyamatfejlesztést kívánunk!

Érdekli a folyamatfejlesztés vagy a statisztika?

Vásárolja meg A lean six sigma folyamatfejlesztés kézikönyvét a hozzá tartozó Lean Six Sigma e-learning portál hozzáféréssel!

Keresés
Legutóbbi bejegyzések

Így alkalmazkodik egy fejlesztőmérnök a dinamikusan változó környezethez

A Brick Experiment Channel videója gyönyörűen mutatja miként lehet alkalmazkodni a változáshoz, ha kis lépésekben gondolkozunk és fejlesztünk valamely folyamatot.

Valószínűleg lehetetlennek gondolnánk a cél teljesítését, ha elsőre azt a feladatot szabná a vevő/főnök, hogy 75 cm-es távolságot kell áthidalni, azonban lépésről lépésre haladva egyre kreatívabb, jobb problémamegoldókká válunk pedig csak gondolkodunk és lego elemeket használunk fel a megoldáshoz.

Ez alapján elsőre talán a nulla hiba minőségi szint is lehetetlennek tűnik, de sok-sok apró lépés végrehajtását követően még Ön is meglepődik az eredményen.

Tovább olvasom »
Népszerű címkék
Legyen Ön is Leand Six Sigma folyamatfejlesztő!

Jelentkezzen lean six sigma green belt képzésünkre, amelynek alapja a Magyar Minőség Szakirodalmi Díj 2019 elismerésben részesült A lean six sigma folyamatfejlesztés kézikönyve. A képzés oktatója pedig a könyv szerzője Fehér Norbert 17 év lean six sigma tapasztalattal és 500+ mentorált, vezetett projekttel.