Blog

Az érték fogalma a folyamatfejlesztésben

„Ha a jövőt a tudatod jelenlegi minősége határozza meg, akkor
vajon mi határozza meg tudatod minőségét?
A jelenléted mértéke.”

Eckhart Tolle

Mit jelent az érték az üzleti folyamatokban?

Bármely vállalat csakis akkor maradhat életben és fejlődhet a piacon, amennyiben pontosan ismeri vevője igényét és azt hatásosan, valamint hatékonyan igyekszik kielégíteni. Hatásosság alatt azt kell érteni, hogy pontosan azokkal a funkciókkal kell bírnia a terméknek, amelyre a vevőnek szüksége van. sem kevesebbel, sem többel. A hatékonyság pedig két dolgot értünk. Adott termék, szolgáltatás előállításához a legkevesebb erőforrás (emberidő, gépidő, anyag) kerül felhasználásra, vagy egységnyi erőforrással a lehető legtöbb terméket, szolgáltatást sikerül létrehozni.

A hangsúly a vevői igény maradéktalan kielégítésén, azaz a hatásosságon van elsősorban, hiszen a cél az elégedettség növelése, illetve az, hogy visszatérjen és újabb vásárlásokra ösztönözzük. Ez viszont kizárólag akkor lehetséges, amennyiben mindezt költséghatékonyan tudjuk elérni. A vevői igény a specifikációban jelenik meg és olyan konkrétnak kell lennie, amennyire csak lehetséges. Ha nem tudjuk mérhető számokkal kifejezni, az bizony teret enged a szubjektivitásnak és félreértéseket okozhat vevői, illetve előállítói oldalon.

A hozzáadott értéket teremtő folyamatlépéseknek egyszerre 3 feltételnek kell megfelelniük:

  • a vevő hajlandó legyen „fizetni” érte, azaz a sorban következő folyamatlépés elfogadja azt, TOVÁBBÁ
  • a terméket fizikálisan átalakítsa vagy (különösen szolgáltatás és adminisztratív folyamatok esetén) információtartalommal gazdagítsa, TOVÁBBÁ
  • azt elsőre sikerüljön jól elvégezni.

Minden olyan tevékenység, amely nem elégíti ki egyszerre e három feltételt, bizony, nem minősül értékteremtőnek, így túlzott erőforrás felhasználást igényel, mint például az ellenőrzés, vagy egyszerűen veszteségként jelentkezik. A veszteségforrásokat is két fő csoportra kell osztani, amelyek közül az elsőbe tartoznak mindazon tevékenységek, amelyeket azért kell elvégezni, hogy a vevőt ne érje el a hiba, illetve nem elég robusztus a folyamat. Ilyen lehet az előbb említett ellenőrzés akár a bejövő, gyártásközi, vagy a kimenő készletek esetén, de ide sorolható például a leltározás folyamata, amivel a készletpontosságot ellenőrzi és szükség esetén állítja helyre minden vállalat. Ezeket a tevékenységeket minimalizálni kell, végső soron megszűntetni csakis akkor, ha az alap folyamatok fejlesztése megtörtént és a vevőt a továbbiakban nem fenyegeti semmiféle kockázat, ha elhagyjuk ezen lépéseket.

És most nézzünk meg egy gyakorlati példát! 😉

Jani garázsa és az érték fogalma

Mik azok a tevékenységek, amelyek megfelelnek az értékteremtő folyamat 3 kritériumának az alábbi listán szereplő tételek közül? Ön miért fizetne, ha a saját autójáról lenne szó?

Részletes munkalap Jani által elvégzett munkákról:

Szerintem már teljesen világos mit is értünk érték fogalmán 😊

Feladat:

Válassza ki az email címlistára feliratkozáskor korábban letöltött felmérő lapon azonosított valamely üzleti kulcsfolyamatot és képzelje önmagát vevője helyébe!

  • Mik azok a tevékenységek, amiért hajlandó lenne fizetni, azaz értéket képviselnek és mik azok, amelyekért nem? Miért?
  • Ki tudja fejezni a folyamat egyes lépéseit mérőszámokkal? Próbáljon meg legalább 3 mérőszámot találni és rangsorolja azokat!
  • Mik a mérőszámokkal kapcsolatos vevői elvárások?
  • Javul a folyamatot jellemző mérőszámok trendje? Stagnál? Esetleg romlik?
  • Vajon mi lehet ennek az oka?

Ha nem találja a felmérő lapot, akkor a képre kattintva ismét letöltheti azt.

Küldjön egy levelet nekem, amelyben megírja melyik területet választotta és miként áll neki a mutatót jellemző folyamat javításának!

Keresés
Legutóbbi bejegyzések

Így alkalmazkodik egy fejlesztőmérnök a dinamikusan változó környezethez

A Brick Experiment Channel videója gyönyörűen mutatja miként lehet alkalmazkodni a változáshoz, ha kis lépésekben gondolkozunk és fejlesztünk valamely folyamatot.

Valószínűleg lehetetlennek gondolnánk a cél teljesítését, ha elsőre azt a feladatot szabná a vevő/főnök, hogy 75 cm-es távolságot kell áthidalni, azonban lépésről lépésre haladva egyre kreatívabb, jobb problémamegoldókká válunk pedig csak gondolkodunk és lego elemeket használunk fel a megoldáshoz.

Ez alapján elsőre talán a nulla hiba minőségi szint is lehetetlennek tűnik, de sok-sok apró lépés végrehajtását követően még Ön is meglepődik az eredményen.

Tovább olvasom »
Népszerű címkék
Legyen Ön is Leand Six Sigma folyamatfejlesztő!

Jelentkezzen lean six sigma green belt képzésünkre, amelynek alapja a Magyar Minőség Szakirodalmi Díj 2019 elismerésben részesült A lean six sigma folyamatfejlesztés kézikönyve. A képzés oktatója pedig a könyv szerzője Fehér Norbert 17 év lean six sigma tapasztalattal és 500+ mentorált, vezetett projekttel.