Lean problémamegoldók kézikönyve – Iránymutatás a problémák négy típusához a hibaelhárítástól az innovációig
Puhatáblás, Art Smalley
162 oldal
Kiadó: Lean Enterprise Hungary, 2019
Nyelv: Magyar
ISBN: 97861558870107
A problémamegoldás az egyik legrégibb és legalapvetőbb emberi tevékenységünk. Először fiziológiai szükségleteinket kell kielégítenünk, majd magasabb szintű igényeinkre is koncentrálhatunk. Mindennapjaink része a problémamegoldás és ez a vállalati tevékenységekben is megjelenik.Az a vállalat, ahol a problémamegoldás nem strukturált, vagy csak szórványosan van jelen képtelen a változásra, a tanulásra, így hosszú távon elbukik versenytársaival szemben.
E könyv megírásával a szerző magasra tette a lécet, hiszen egyfajta problémamegoldó referenciát kívánt létrehozni azon túl, hogy fejleszti az olvasó problémamegoldó képességeit. S mivel minden tevékenység gyakorlatot igényel, így haszonnal forgathatják azok is, akik úgy érzik tapasztalt folyamatfejlesztők. Alapvető cél a hibamentesség elérése folyamatos javítás révén, majd ezt követően a sebesség növelése, hogy a vevői igények mielőbb kielégítésre kerüljenek.
A könyv tartalma és nézőpontja nagy mértékben merít a Toyota vállalat gyakorlatából, s az író jelentős tapasztalatára is épít.
Mi is a négyféle problémamegoldó szemlélet, amiről a könyv szól?
- Hibaelháratás, ami a legalacsonyabb szintű reaktív folyamat, hogy gyorsan, sokszor átmeneti jelleggel haladéktalanul visszatérjünk a standardhoz
- Problémamegoldás a standardtól való eltérés alapján, ami a gyökérok megtalálását és megszűntetését tekinti céljának a standard, vagy az állapot függvényében
- Problémamegoldás a célállapot alapján, ami a gondosan kidolgozott jövőkép megvalósítását gátló akadályok eltávolítását jelenti és végül
- Nyílt végű problémamegoldás és innováció, nyílt törekvés egy ideális állapot elérése érdekében a vevői igény jobb kielégítése céljából.
Milyen módszerek kerülnek bemutatásra a könyvben dióhéjban?
- Shewhart-szabályozókártyák
- Ötlépcsős problémamegoldó modell
- Deming-ciklus
- Japán PDCA ciklus
- Juran-féle hármas egység
- TWI (képzés az iparon belül
- 7 minőségeszköz
- Kepner-Tregoe, azaz racionális folyamattechnikák
- Kísérlettervezés (DOE, vagy Design of Oeperiments)
- Kaizen
- 8D
- Hat Szigma (Six Sigma)
- A3
- Kata
- Dizájnszemlélet
- FMEA
- TRIZ
- Mizen boushi
Eszközök nem teljeskörűen:
- Napimenedzsment-tábla
- Problémamegoldó tölcsér
- Mérőrendszer elemzés
- APDC
- VSM, vagy értékáramlás térkép
- A3 jelentés
- Smed, vagy gyors átállás
- 5W2H
- Standard munkalap
- SCAMPER módszer
- stb.
Ami az előnye a könyvnek, kicsit a hátránya is, hiszen csak felvillant egy-egy eszközt, de a részletes magyarázattal, elkészítési útmutatóval adós marad, így kezdő felhasználóknak nem igazán jelent segítséget, viszont lean trénerek bizonyára haszonnal forgatják. A könyv egyfajta módszertani „rendrakás”, hiszen segít a vezetőknek a lassú, varabetűs tapogatózás helyett tudatosan megválasztani a „zavarok” azonosításához és megszűntetéséhez szükséges eszközöket. Tehát nem a filozófiára, hanem a gyakorlatra koncentrál. nagyszerűen egészíti ki például a Toyota Kata című könyvet, amelynek bemutatásáról korábban írtam.