Blog

Könyvajánló Lean Six Sigma szakemberek számára – Lean problémamegoldók kézikönyve

Lean problémamegoldók kézikönyve – Iránymutatás a problémák négy típusához a hibaelhárítástól az innovációig
Puhatáblás, Art Smalley

162 oldal
Kiadó:
 Lean Enterprise Hungary, 2019
Nyelv: Magyar
ISBN: 97861558870107

A problémamegoldás az egyik legrégibb és legalapvetőbb emberi tevékenységünk. Először fiziológiai szükségleteinket kell kielégítenünk, majd magasabb szintű igényeinkre is koncentrálhatunk. Mindennapjaink része a problémamegoldás és ez a vállalati tevékenységekben is megjelenik.Az a vállalat, ahol a problémamegoldás nem strukturált, vagy csak szórványosan van jelen képtelen a változásra, a tanulásra, így hosszú távon elbukik versenytársaival szemben.

E könyv megírásával a szerző magasra tette a lécet, hiszen egyfajta problémamegoldó referenciát kívánt létrehozni azon túl, hogy fejleszti az olvasó problémamegoldó képességeit. S mivel minden tevékenység gyakorlatot igényel, így haszonnal forgathatják azok is, akik úgy érzik tapasztalt folyamatfejlesztők. Alapvető cél a hibamentesség elérése folyamatos javítás révén, majd ezt követően a sebesség növelése, hogy a vevői igények mielőbb kielégítésre kerüljenek.

A könyv tartalma és nézőpontja nagy mértékben merít a Toyota vállalat gyakorlatából, s az író jelentős tapasztalatára is épít.

Mi is a négyféle problémamegoldó szemlélet, amiről a könyv szól?

  1. Hibaelháratás, ami a legalacsonyabb szintű reaktív folyamat, hogy gyorsan, sokszor átmeneti jelleggel haladéktalanul visszatérjünk a standardhoz
  2. Problémamegoldás a standardtól való eltérés alapján, ami a gyökérok megtalálását és megszűntetését tekinti céljának a standard, vagy az állapot függvényében
  3. Problémamegoldás a célállapot alapján, ami a gondosan kidolgozott jövőkép megvalósítását gátló akadályok eltávolítását jelenti és végül
  4. Nyílt végű problémamegoldás és innováció, nyílt törekvés egy ideális állapot elérése érdekében a vevői igény jobb kielégítése céljából.

Milyen módszerek kerülnek bemutatásra a könyvben dióhéjban?

  • Shewhart-szabályozókártyák
  • Ötlépcsős problémamegoldó modell
  • Deming-ciklus
  • Japán PDCA ciklus
  • Juran-féle hármas egység
  • TWI (képzés az iparon belül
  • 7 minőségeszköz
  • Kepner-Tregoe, azaz racionális folyamattechnikák
  • Kísérlettervezés (DOE, vagy Design of Oeperiments)
  • Kaizen
  • 8D
  • Hat Szigma (Six Sigma)
  • A3
  • Kata
  • Dizájnszemlélet
  • FMEA
  • TRIZ
  • Mizen boushi

Eszközök nem teljeskörűen:

  • Napimenedzsment-tábla
  • Problémamegoldó tölcsér
  • Mérőrendszer elemzés
  • APDC
  • VSM, vagy értékáramlás térkép
  • A3 jelentés
  • Smed, vagy gyors átállás
  • 5W2H
  • Standard munkalap
  • SCAMPER módszer
  • stb.

Ami az előnye a könyvnek, kicsit a hátránya is, hiszen csak felvillant egy-egy eszközt, de a részletes magyarázattal, elkészítési útmutatóval adós marad, így kezdő felhasználóknak nem igazán jelent segítséget, viszont lean trénerek bizonyára haszonnal forgatják. A könyv egyfajta módszertani „rendrakás”, hiszen segít a vezetőknek a lassú, varabetűs tapogatózás helyett tudatosan megválasztani a „zavarok” azonosításához és megszűntetéséhez szükséges eszközöket. Tehát nem a filozófiára, hanem a gyakorlatra koncentrál. nagyszerűen egészíti ki például a Toyota Kata című könyvet, amelynek bemutatásáról korábban írtam.

Keresés
Legutóbbi bejegyzések

Lean six sigma könyv – Brian Joiner: The Fourth Generation Management

Brian Joiner The Fourth Generation Management: The New Business Consciousness című könyve a minőségmenedzsment és a szervezeti hatékonyság témáit tárgyalja, és bemutatja, hogyan léphetnek a vállalatok a hagyományos menedzsmentről egy új, fejlettebb megközelítés felé. A könyv különösen hasznos azok számára, akik a minőség és a folyamatos fejlesztés szemléletét szeretnék integrálni a vállalatuk mindennapi működésébe.

Tovább olvasom »

Genrich Altshuller TRIZ módszert oktat

Altshuller 1946-ban, fiatal mérnökként kezdte pályafutását a Szovjetunióban, ahol találmányi kérelmeket elemzett. Arra törekedett, hogy rendszerbe foglalja az innováció folyamatát, és felismerte, hogy a találmányok nem teljesen véletlenszerűek, hanem logikus szabályszerűségeken alapulnak. Az 1940-es és 1950-es években több ezer szabadalmat elemzett, és ezekből a mintákból hozta létre a TRIZ-t, amely segít feltalálóknak és mérnököknek új problémamegoldási módszereket kidolgozni.

Tovább olvasom »
Népszerű címkék
Legyen Ön is Leand Six Sigma folyamatfejlesztő!

Jelentkezzen lean six sigma green belt képzésünkre, amelynek alapja a Magyar Minőség Szakirodalmi Díj 2019 elismerésben részesült A lean six sigma folyamatfejlesztés kézikönyve. A képzés oktatója pedig a könyv szerzője Fehér Norbert 17 év lean six sigma tapasztalattal és 500+ mentorált, vezetett projekttel.