„Ha a jövőt a tudatod jelenlegi minősége határozza meg, akkor
vajon mi határozza meg tudatod minőségét?
A jelenléted mértéke.”
Eckhart Tolle
Mit jelent az érték az üzleti folyamatokban?
Bármely vállalat csakis akkor maradhat életben és fejlődhet a piacon, amennyiben pontosan ismeri vevője igényét és azt hatásosan, valamint hatékonyan igyekszik kielégíteni. Hatásosság alatt azt kell érteni, hogy pontosan azokkal a funkciókkal kell bírnia a terméknek, amelyre a vevőnek szüksége van. sem kevesebbel, sem többel. A hatékonyság pedig két dolgot értünk. Adott termék, szolgáltatás előállításához a legkevesebb erőforrás (emberidő, gépidő, anyag) kerül felhasználásra, vagy egységnyi erőforrással a lehető legtöbb terméket, szolgáltatást sikerül létrehozni.
A hangsúly a vevői igény maradéktalan kielégítésén, azaz a hatásosságon van elsősorban, hiszen a cél az elégedettség növelése, illetve az, hogy visszatérjen és újabb vásárlásokra ösztönözzük. Ez viszont kizárólag akkor lehetséges, amennyiben mindezt költséghatékonyan tudjuk elérni. A vevői igény a specifikációban jelenik meg és olyan konkrétnak kell lennie, amennyire csak lehetséges. Ha nem tudjuk mérhető számokkal kifejezni, az bizony teret enged a szubjektivitásnak és félreértéseket okozhat vevői, illetve előállítói oldalon.
A hozzáadott értéket teremtő folyamatlépéseknek egyszerre 3 feltételnek kell megfelelniük:
- a vevő hajlandó legyen „fizetni” érte, azaz a sorban következő folyamatlépés elfogadja azt, TOVÁBBÁ
- a terméket fizikálisan átalakítsa vagy (különösen szolgáltatás és adminisztratív folyamatok esetén) információtartalommal gazdagítsa, TOVÁBBÁ
- azt elsőre sikerüljön jól elvégezni.
Minden olyan tevékenység, amely nem elégíti ki egyszerre e három feltételt, bizony, nem minősül értékteremtőnek, így túlzott erőforrás felhasználást igényel, mint például az ellenőrzés, vagy egyszerűen veszteségként jelentkezik. A veszteségforrásokat is két fő csoportra kell osztani, amelyek közül az elsőbe tartoznak mindazon tevékenységek, amelyeket azért kell elvégezni, hogy a vevőt ne érje el a hiba, illetve nem elég robusztus a folyamat. Ilyen lehet az előbb említett ellenőrzés akár a bejövő, gyártásközi, vagy a kimenő készletek esetén, de ide sorolható például a leltározás folyamata, amivel a készletpontosságot ellenőrzi és szükség esetén állítja helyre minden vállalat. Ezeket a tevékenységeket minimalizálni kell, végső soron megszűntetni csakis akkor, ha az alap folyamatok fejlesztése megtörtént és a vevőt a továbbiakban nem fenyegeti semmiféle kockázat, ha elhagyjuk ezen lépéseket.
És most nézzünk meg egy gyakorlati példát! 😉
Jani garázsa és az érték fogalma
Mik azok a tevékenységek, amelyek megfelelnek az értékteremtő folyamat 3 kritériumának az alábbi listán szereplő tételek közül? Ön miért fizetne, ha a saját autójáról lenne szó?
Részletes munkalap Jani által elvégzett munkákról:
Szerintem már teljesen világos mit is értünk érték fogalmán 😊
Feladat:
Válassza ki az email címlistára feliratkozáskor korábban letöltött felmérő lapon azonosított valamely üzleti kulcsfolyamatot és képzelje önmagát vevője helyébe!
- Mik azok a tevékenységek, amiért hajlandó lenne fizetni, azaz értéket képviselnek és mik azok, amelyekért nem? Miért?
- Ki tudja fejezni a folyamat egyes lépéseit mérőszámokkal? Próbáljon meg legalább 3 mérőszámot találni és rangsorolja azokat!
- Mik a mérőszámokkal kapcsolatos vevői elvárások?
- Javul a folyamatot jellemző mérőszámok trendje? Stagnál? Esetleg romlik?
- Vajon mi lehet ennek az oka?
Ha nem találja a felmérő lapot, akkor a képre kattintva ismét letöltheti azt.
Küldjön egy levelet nekem, amelyben megírja melyik területet választotta és miként áll neki a mutatót jellemző folyamat javításának!