Blog

Toyota alapelvek – A 14 lean alapelv

A Toyota Termelési Rendszer (Toyota Production System, TPS) 14 alapelve a lean gyártási filozófiát és a folyamatos fejlesztést (Kaizen) támogatja. Ezek az alapelvek segítik a Toyota-t abban, hogy folyamatosan javítsa folyamatait, csökkentse a veszteségeket, és magas minőségű termékeket állítson elő hatékony módon.
E 14 pontos listát Jeffrey K. Liker – A TOYOTA Módszer (HVG kiadó) könyvéből kölcsönöztünk, mely nemcsak a lean módszerrel egyelőre ismerkedőknek ajánljuk, hanem gyakorló folyamatfejlesztő szakemberek, akik időnként annyira beleássák magukat egy probléma megoldásába, hogy szem elől tévesztik lean alapú folyamatfejlesztés végső célját.

A Toyota 14 alapelve

I. Hosszú távú filozófia

  1. Hozz létre hosszú távú szemléletet, még akkor is, ha rövid távon veszteségeket szenvedsz el.
    A döntéseket hosszú távú célok alapján kell meghozni, a rövid távú pénzügyi haszon helyett. A cél a fenntarthatóság és a hosszú távú növekedés biztosítása.

II. A megfelelő folyamatok a megfelelő eredményekhez vezetnek

  1. Folyamatos áramlás megteremtése a problémák felszínre hozására.
    A munkafolyamatokat úgy kell kialakítani, hogy folyamatos áramlást biztosítsanak, ezzel lehetővé téve a problémák gyors azonosítását és kezelését.
  2. „Húzó rendszer” használata, hogy elkerüljük a túltermelést.
    A húzó rendszer (pull system) az ügyféligényekhez igazodó termelést tesz lehetővé, így elkerülhető a készletek felhalmozása és a pazarlás.
  3. Az egyenletes terhelés (heijunka) megvalósítása.
    A termelés egyenletes elosztása segít minimalizálni a terhelési csúcsokat és hullámvölgyeket, ezzel elkerülve a túlterhelést és a pazarlást.
  4. Állíts meg minden folyamatot, ha minőségi probléma merül fel (jidoka).
    A Toyota-nál fontos, hogy mindenki azonnal megállíthatja a termelést, ha minőségi probléma lép fel, így elkerülhető a hibás termékek továbbhaladása a folyamatban.
  5. Standardizált folyamatok fejlesztése és fenntartása.
    A folyamatok egységesítése és standardizálása javítja a minőséget és növeli a hatékonyságot. A standardizálás alapot ad a folyamatos fejlesztéshez.
  6. Vizuális kontroll eszközeinek használata, hogy senki se „rejthesse el” a problémákat.
    A vizuális eszközök segítenek a folyamatok és a teljesítmény átláthatóságában, így gyorsabban felismerhetők és kezelhetők a problémák.
  7. Csak megbízható és bevált technológiát alkalmazz.
    A technológia használatának célja a folyamatok támogatása, nem pedig bonyolítása. A Toyota-nál csak a valóban hasznos technológiákat vezetik be.

III. Az emberek és a csapatok fejlesztése

  1. Alakíts ki vezetőket, akik megértik a munkát, élvezik, és a filozófiát másoknak is tanítják.
    A vezetőknek jól kell ismerniük a folyamatokat és a Toyota filozófiáját, hogy képesek legyenek másokat is tanítani és motiválni.
  2. Alakíts ki kivételes csapatokat és dolgozz együtt a partnerekkel.
    Az együttműködésre és csapatmunkára épülő kultúra kiemelten fontos. A beszállítók és partnerek bevonása is szükséges a minőség és hatékonyság javításához.

IV. Problémamegoldás és folyamatos fejlesztés

Reflektálj a folyamatokra (hansei) és törekedj a fejlődésre.
A hansei, vagyis az önreflexió fontos része a fejlődésnek. A folyamatok felülvizsgálata és az eredmények átgondolása segít a jövőbeli javításokban.

Tanuljon a lean six sigma folyamatfejlesztésről könyveinből, illetve képzéseinken!

Lásd meg a problémát a forrásánál (menj a Gembára).
A „Gemba” megközelítés lényege, hogy a problémákat ott vizsgáljuk meg, ahol ténylegesen történnek, így biztosítható a pontos megértés és a hatékony megoldás.

Döntéseket lassan és konszenzus alapján hozz meg (nem gyorsan), majd hajtsd végre gyorsan.
A Toyota-nál alaposan megfontolják a döntéseket, és törekednek a konszenzusra. Amint döntés születik, gyors és hatékony végrehajtás követi.

Gondoskodj a folyamatos tanulásról és fejlesztésről a kaizen révén.
A Kaizen, vagyis a folyamatos fejlesztés a Toyota filozófia központi eleme. Mindenki részt vesz a munkafolyamatok jobbá tételében.

Tanuljon a lean six sigma folyamatfejlesztésről könyveinből, illetve képzéseinken!

Minőségügyi folyamatfejlesztő?

Akkor a Hibázza tökéletesre vállalata folyamatait könyv Önnek való!

Megosztás:
Keresés
Legutóbbi bejegyzések

Lean six sigma könyv – Brian Joiner: The Fourth Generation Management

Brian Joiner The Fourth Generation Management: The New Business Consciousness című könyve a minőségmenedzsment és a szervezeti hatékonyság témáit tárgyalja, és bemutatja, hogyan léphetnek a vállalatok a hagyományos menedzsmentről egy új, fejlettebb megközelítés felé. A könyv különösen hasznos azok számára, akik a minőség és a folyamatos fejlesztés szemléletét szeretnék integrálni a vállalatuk mindennapi működésébe.

Tovább olvasom »

Genrich Altshuller TRIZ módszert oktat

Altshuller 1946-ban, fiatal mérnökként kezdte pályafutását a Szovjetunióban, ahol találmányi kérelmeket elemzett. Arra törekedett, hogy rendszerbe foglalja az innováció folyamatát, és felismerte, hogy a találmányok nem teljesen véletlenszerűek, hanem logikus szabályszerűségeken alapulnak. Az 1940-es és 1950-es években több ezer szabadalmat elemzett, és ezekből a mintákból hozta létre a TRIZ-t, amely segít feltalálóknak és mérnököknek új problémamegoldási módszereket kidolgozni.

Tovább olvasom »
Népszerű címkék
Legyen Ön is Leand Six Sigma folyamatfejlesztő!

Jelentkezzen lean six sigma green belt képzésünkre, amelynek alapja a Magyar Minőség Szakirodalmi Díj 2019 elismerésben részesült A lean six sigma folyamatfejlesztés kézikönyve. A képzés oktatója pedig a könyv szerzője Fehér Norbert 17 év lean six sigma tapasztalattal és 500+ mentorált, vezetett projekttel.