Viccesnek szánt videó terjed az Interneten ezzel a címmel:”Nyugalom, a maszkok már úton vannak” (a video készítője Flávio Cilli Zootecnista)
Sokaknál az első reakció valóban a mosoly lehet a videót megtekintvén, de most nem is arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy vajon tudják-e a dolgozók mi a valódi vevői igény. Azon túl, hogy el kell takarni a szájat és az orrot még számos követelménynek kell megfelelnie ennek az apró darab textíliának.
Nem 5S hiányára szeretném felhívni a figyelmet, hiszen mindenki számára egyértelmű a 3 NINCS és a 3 FIX szabály megszegése.
Nem is a standard hiányára, amit a klasszikus 2×2-es négyzettel szoktunk auditálni a gemba bejárások során.
A 11. Toyota alapelvet idézném fel, mely így hangzik:
„Tiszteljük partnereink és beszállítóink hálózatát: adjunk nekik feladatokat és segítsünk nekik, hogy fejlődjenek!”
Belegondolt abba, hogy talán valamelyik hazai kórház számára készülnek ezek a maszkok?
Hazai cégeknél is számos esetben tapasztaltam hasonló szituációkat. (Igen, hasonlóan durva szituációkat).
Ha Ön is ilyet tapasztal, érem ne menjen el mellette szótlanul! Ne mosolyogjon, de ne is kiabáljon, hanem tanítsa beszállítót és saját dolgozót!
Olyan a termék, amilyen az ellátási lánc.Ha nem tanítja meg beszállítójának az értékteremtés alapelveit, akkor újra és újra hasonló problémákba fog beleütközni.
Emlékeztetőül íme a 14 Toyota alapelv, amelyek közül szinte mindegyik sérült ebben a videóban:
I. Hosszú távú filozófia:
1) „Alapozzuk vezetési döntéseinket hosszú távú filozófiára, akár a rövid távú célok rovására is”
II. A megfelelő folyamat meghozza a kívánt eredményt:
2) „Hozzunk létre megszakításmentes folyamatáramlást, hogy felszínre hozzuk a problémákat!”
3) „Használjunk húzórendszereket a túltermelés elkerülésére!”
4) „Egyenlítsük ki a termelést (heijunka)!” – Úgy gondolkozzunk, mint a teknős, ne úgy, mint a nyúl!”
5) „Alakítsuk ki annak kultúráját, hogy megállunk és orvosoljuk a problémákat, így már az első alkalommal is kiváló minőséget érünk el!”
6) „A feladatok szabványosítása a folyamatos fejlesztés és az alkalmazottak önirányításának alapja!”
7) „Alkalmazzunk vizuális irányítást, így nem maradnak rejtve a hibák!”
8) „Csak megbízható, folyamatosan tesztelt, a munkatársainkat és a folyamatainkat szolgáló technológiát használjunk!”
III. Értékteremtés a munkatársak és partnerek tudásának fejlesztésével:
9) „Neveljünk ki olyan vezetőket, akik teljes mélységéig értik a munkát, megélik és másoknak is tanítják a filozófiát!”
10) „fejlesszünk kivételes, a cégfilozófia szellemében dolgozó munkatársakat és csapatokat!”
11) „Tiszteljük partnereink és beszállítóink hálózatát: adjunk nekik feladatokat és segítsünk nekik, hogy fejlődjenek!”
IV. A problémák gyökerének folyamatos orvoslása hozzájárul a vállalati tanulási folyamathoz:
12) „Első kézből szerezzünk információt, hogy teljes mértékben megértsük a helyzetet (genichi genbutsu)!”
13) „Lassan, konszenzus útján, minden lehetőség gondos mérlegelése után hozzuk meg, majd gyorsan valósítsuk meg a döntéseket!”
14) „Váljunk tanuló vállalattá a szűnni nem akaró, folyamatos újragondolás (hansei) és a folyamatos fejlesztés (kaizen) segítségével!”
Fejlessze az Ön körül zajló folyamatokat! Ne menjen el szótlanul a hibák és a veszteségforrások mellett!